“We maken niet alleen geavanceerde machines, maar zorgen ook
dat de logistiek er omheen goed loopt, de aanvoer van profielen bijvoorbeeld en
de afvoer van het materiaal”, zo begint Jan Kranendonk, marketing manager bij Kranendonk
in Tiel. Samen met Jelle Mol vormt hij een team om meer ruchtbaarheid te geven
aan de mogelijkheden van het bedrijf dat ‘smart robotics’ voor de scheepsbouw
levert.
“In het algemeen zien we dat bedrijven nog weinig bekend
zijn met de mogelijkheden van automatisering met robots”, stelt Jelle Mol,
“maar daar is nu meer aandacht voor. Enerzijds omdat bedrijven zoeken naar
manieren om efficiënter te produceren, maar ook omdat ze zoeken naar steeds slimmere
automatisering. Wij laten robots niet-repeterend werk doen, dat is nog vrij
onbekend.”
Grondlegger Arie Kranendonk maakte – niet zo vreemd - zijn
eerste geautomatiseerde machine voor jamfabriek De Betuwe - ‘Flipje’. Of die
nog bestaat is de vraag, dat is wel het geval met de eerste robot die Kranendonk
leverde aan Heerema, of beter diens voorganger: het Dordtse Penn & Bauduin.
De robot staat bij de ingang van het pand. “Ons eigenlijke begin is het
programmeren van robots voor het lassen en snijden van staal. Zestig procent
van ons werk is bestemd voor de scheepsbouw, pakken we de offshore erbij dan
zitten we op vier vijfde van onze productie. Het is overigens niet zo dat we
alleen robots leveren, maar we richten de hele fabriek in, vanaf aanvoer van
profielen en buizen tot en met het afgelaste product: een sectie van een schip
of offshore platform.”
Het afronden van plaatranden
Toch levert Kranendonk sinds kort een machine waar geen
robot aan te pas komt. Het gaat hier om een zogenaamd Edge Preparation System.
Scheepswerven moeten voldoen aan een nieuwe richtlijn van IMO om platen met een
gladde rand te leveren in het kader van kwaliteitsborging van schepen. Het
afronden van plaatranden is van belang voor de conservering: verf hecht slecht
aan een scherpe rand. De IMO regelgeving verplicht werven om platen na te
bewerken – een tijdrovend karwei. Kranendonk biedt daarvoor een intelligente
freesmachine. “Het zijn betrekkelijke dure apparaten, maar je kunt er enorm
voordeel mee behalen. De machine die we dit najaar leveren aan de Roemeense
scheepswerf VARD – tot voor kort STX - scheelt het bedrijf 20 à 30 man om het
werk manueel te doen. Overigens, we hebben het Edge Preparation System
ontwikkeld in samenwerking met de Japanse scheepswerf Mitsui Engineering and
Shipbuilding.”
Samenwerking met technologie
Het Japanse bedrijf is de eerste die er een investering van vele
tonnen voor over heeft om dit voor elkaar te krijgen. Het systeem heeft een
betrekkelijk snelle terugverdientijd en de combinatie van de componenten van
het Edge Preparation System zorgt ervoor dat dit perfect verloopt, door middel
van een frees met radius van 2 millimeter, waarbij de freeskop adaptief is, die
past zich dus aan wat die onderweg tegenkomt. Zo krijg je een heel strakke
zijkant van de plaat. Kranendonk heeft daarvoor een freeskop ontwikkeld met
force control, die de rand van de plaat volgt met een constante kracht.
Hardware‐ en softwarecomponenten werken nauw samen om de contouren te volgen.
Hierdoor ontstaat er een perfecte ronding aan elke plaatrand, ook als deze
afwijkt van zijn theoretische maat. “Een vereiste van onze klanten was een
systeem waar zowel de boven‐ als onderkant van de platen wordt bewerkt, zonder
ze te hoeven keren”, legt Jan Kranendonk uit. “We hebben een slim pinnenbed
ontwikkeld dat de platen optilt en de freeskop niet in de weg zit. Voor de
aansturing gebruikt het Edge Preparation System dezelfde bestanden als de
plaatsnijmachines.”
Jelle Mol: “Behalve de hardware, zijn ook de software en
sensoren belangrijk. We zorgen voor een perfecte afstemming. We stellen de
apparatuur samen, we zorgen voor de tests, het vervoer naar de bestemming in
zeecontainers, de assemblage en installatie, de instructie en het onderhoud.
Wereldwijd zijn er maar enkele bedrijven die scheepsbouwautomatisering op dit
niveau leveren. We onderscheiden ons door nieuwe technologieën snel bruikbaar
te maken, en processen te versnellen die voorheen typisch handwerk waren.”
Robotiseren van de pipeshop
Ook de apparatuur om pijpen voor de maritieme sector snel en
doeltreffend te fabriceren krijgt veel aandacht. Zowel IHC Piping als Keppel
Singmarine hebben dit systeem in bedrijf. Daarmee is het mogelijk om het
leidingwerk volledig geautomatiseerd te produceren, inclusief de flenzen en het
voor- en nawerk in logistiek opzicht. Jan Kranendonk: “Wat een medewerker in
vier uur doet, verricht deze productielijn in acht minuten, dat wil zeggen
dertig keer sneller. De machine heeft een terugverdientijd van zes tot acht
maanden… Tel uit je winst.” De gerobotiseerde pipeshop – zoals Kranendonk het
noemt – is vorig jaar genomineerd voor een Maritime Innovation Award en trekt
momenteel de interesse van scheepsbouwers uit de hele wereld.
Profielen
Een ander product waarmee Kranendonk al jaren hoge ogen
gooit, is de robot voor profielensnijden. Bij IHC Metalix in Kinderdijk komt de
nieuwste versie binnenkort te staan. Elders staan er al opgesteld, bij werven
in Azië en de Verenigde Staten. Daarmee wordt duidelijk dat Kranendonk vooral
aan buitenlandse bedrijven levert. “We leveren deze toepassing sinds de jaren
80 en hebben continue doorontwikkeld. De huidige profielensnijrobot is zelfs al
onze derde generatie. We leveren het systeem compleet met magazijnen en sturen
alle bijbehorende machines centraal aan - daar zijn onze concurrenten simpelweg
nog niet aan toe. Hierdoor kan een scheepswerf een flinke efficiëntieslag maken
op zijn profielenproductie”, besluit Jan Kranendonk.
(in kader)
Het bedrijf in kort bestek
Kranendonk is opgericht halverwege jaren 80. Bij het bedrijf
werken overall 50 medewerkers, voornamelijk hoogopgeleide engineers. Kranendonk
presenteert zich als een Robot Technology Centre voor enkelstuksproductie. Door
de implementatie van intelligente
robottechnologie maakt het zijn klanten mogelijk om efficiënter en effectiever
te produceren. De productiesystemen die Kranendonk levert zijn klantspecifieke
oplossingen, die slim geïntegreerd zijn in de bestaande materiaal‐ en
datastromen. Het werkveld waarin Kranendonk opereert is niet gekoppeld aan een
product of industrie, maar aan een productieprincipe.
Traditioneel worden robots ingezet voor repeterende
productie, maar het uitgangspunt van Kranendonk ligt in het tegenovergestelde:
het automatiseren van niet‐repeterende productie door toepassing van
robottechniek. Dit opent een wereld aan mogelijkheden voor productiebedrijven. Kranendonk
is een Nederlands bedrijf met ondersteunende kantoren in Denemarken – software
ontwikkeling - en Japan. De positie van Robot Technology Centre houd je volgens
Kranendonk alleen in stand door het tegelijkertijd vervullen van vier rollen:
ingenieur, leverancier, ondersteuner en partner. Een belangrijk deel van de
centrale rol is de doorlopende ontwikkeling van nieuwe robottoepassingen.
Daarom kiest Kranendonk voor samenwerking met technology‐partners,
universiteiten en ambassadeurs.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten